Selandia


M/S Selandia

DieselHouse har en speciel udstilling om Selandia, der var det første dieselmotor drevne skib, der blev godkendt til at sejle på oceanerne.

Skibet blev til, i et samarbejde mellem B&W og ØK, der så dieselmotoren som en effektiv afløser for dampmaskinen som fremdrivningsmotor til skibe. Effektiv fordi den havde en bedre virkningsgrad, behøvede mindre plads til brændstof og fordi der var en stor mandskabsbesparelse i maskinrummet

Selandia blev bygget på B&W’s værft på Refshaleøen og gennemførte en succesfyldt prøvesejlads i det isfyldte Øresund i februar 1912. Skibet blev afleveret til ØK den 17. februar og gik efterfølgende ud på sin jomfrurejse den 22. februar 1912 med Bangkok som slutmål. Skibet havde 900 t olie i en tanke i bunden af skibet under motoren, således at der var brændstof nok til både udturen og hjemturen, da der ikke dengang var mulighed for at tanke i Bangkok.

Skibet vakte stor opsigt over hele verden og gav både ØK og B&W et kommercielt og teknologisk forspring til sine konkurrenter.

Selandia var dermed starten på udfasningen af dampmaskinen som skibsfremdrivningsmaskineri og grundlaget for den succes dieselmotoren har i dag.

Selandia var på ca.7000 tons og kunne sejle med en fart af 12-13 knob (20 km/t)

Motordata:

2 stk 8 cylindrede motorer hver med 1250 IHK ved 140 omdr./ min

Cylinderdiameter 530 mm

Slaglængde 730 mm

Middeltryk 5,3 bar

Maksimaltryk

Startelufttryk 20 bar

Trykluftforstøvning ved 60 bar

Se klip  fra dokumentarfilmen “Magten over havet – M/S Selandia”, der blev vist i 2012 på DR K.

Dokumentarfilmen havde premiere i DieselHouse den 17. februar 2012. Filmen er produceret med støtte fra bl.a. MAN Diesel og Turbo.

Se klip fra filmen her:


Magten over havet – M/S SELANDIA, Filmklip 1

Magten over havet – M/S SELANDIA, Filmklip 2