B&W Nr. 1


Den første dieselmotor, DM140, leveret af B&W i 1904 til N.Larsen Vognfabrik i København.

Dr. Rudolf Diesel fik i 1892 udstedt et patent på sin banebrydende opfindelse, en forbrændingsmotor hvor alene kompressionsvarmen antænder den indsprøjtede og fint forstøvede olie. Han gennemførte en række forsøg i MAN’s værksteder i Augsburg, og havde i 1896 en stabilt kørende motor med en effektivitet, som klart overgik dampmaskinen.

Denne proces og motor fik efterfølgende hans navn, Dieselprocessen og Dieselmotoren

B&W fulgte med i disse afprøvninger og underskrev i 1898 en licensaftale med Diesel. Denne aftale gav B&W ret til at producere motorer efter Diesels tegninger. B&W producerede en forsøgsmotor og en række ændringer blev indført. Den første motor blev solgt til en vognfabrik på Frederiksberg og blev efter en række forskellige afprøvninger afleveret til kunden i 1904. Den skulle trække en dynamo, der leverede belysningsstrøm til fabrikken, og en forlagsaksel til at trække maskiner.

Den blev efter ca. 20 års drift solgt til en pumpestation (afvandingsanlæg ) i Jylland, hvor den fortsatte med at arbejde problemfrit.

Da B&W fyldte 100 år i 1943 blev det besluttet at oprette et museum, der skulle fortælle virksomhedens historie. Det var i denne forbindelse oplagt at forsøge at købe den første motor, der stadig var i drift, tilbage fra ejeren i Jylland. Det lykkedes og da det nye museum blev indviet i 1946 var den gamle motor opstillet som udstillingsgenstand, men uden at kunne køre

Da MAN Diesel og Turbo fik mulighed for at flytte det gamle museum ud til motorhallen på H. C. Ørstedværket var det oplagt at renovere den gamle motor og bringe den i køreklar stand. Motoren blev derefter opstillet på sit fundament samt tilsluttet luft, vand, olie og udstødsrør og er køreklar.

Den bliver præsenteret for publikum hver torsdag kl. 14 og ved specielle lejligheder.

Motoren er en DM140 med følgende data:

En-cylindret firetakt trunk dieselmotor med 40 hestekræfter ved 180 omdr./ min

Cylinderdiameter 320 mm

Slaglængde 490 mm

Startelufttryk ca. 60 bar

Brændstof indsprøjtning ved et lufttryk på ca. 60 bar med egen luftpumpe på forkant

Maksimaltryk   35 bar

Middeltryk      5 bar